Hur man tar död på en pepp.

feature-Dungeon-Defenders

Ni som har läst på den här bloggen ett tag kanske minns ett av mina inlägg där jag talar om de spel jag såg mest fram emot under 2011. Ett av spelen jag nämnde där var Dungeon Defenders som jag redan då beklagade mig över att det var försenat.

När jag först hörde talas om Dungeon Defenders så var det sensommaren 2010 och den färgglada blandningen av Action-Rpg och Tower Defense var satt av släppas den 17e November samma år. Med en prislapp på under 100-lappen så fanns inget att tveka på. Speciellt inte sedan jag fick tag på ett teknik-demo av spelet som var skoj bara det. Gamersgate erbjöd förbeställningar och jag slog till.

I samma veva så spreds informationen om spelet via lite olika bloggar och andra spelsiter och det var utan tvekan en viss  förväntan i luften.

Men så hände något.. 17e November blev 29 November blev andra halvan av December. Ingen större fara.. försenade spel är ju inte direkt något nytt. Men när December blev första kvartalet 2011 som sen blev andra kvartalet så började en viss irritation uppstå. När det väl ändrades till 3e kvartalet 2011 så insåg jag att jag inte längre var speciellt sugen på spelet. Så i förra veckan så kom till slut ett riktigt officiellt releasedatum: 19e oktober 2011.

17

För mig blir det dock inget spelat då. Den 26e augusti var det 1 år sedan jag förbeställde. För långt tyckte jag och Gamersgate höll med och gav mig pengarna tillbaka. Dom får användas till ett spel som är mer intresserat av sina kunder.

För vad var då boven i dramat? Buggar? Problem med licenser eller rättsliga problem?  Nej..  det var såklart bara ett fall av dålig attityd. Utvecklarna ville vänta med release tills det kom ut på Xboxen i och med att man räknade med att folk skulle piratkopiera det för mycket på PC om det kom ut där först. Vilket skulle leda till att alla skulle spelat sig trötta på det redan när det släpptes på konsoll.

(Jag har ingen länk här till forumposterna där utvecklarna pratar om anledningar till försening eftersom google just nu markerar spelets hemsida som infekterad av skadlig kod.)

Det tråkigaste med sånt här är att det förstör för andra utvecklare. Modellen med betal-Beta av spel för att finansiera utveckling börjar ju bli populärt men det kräver att utvecklare är aktiva för att leverera.

Bookmark the permalink.

6 Comments

  1. Läste för inte så länge sedan att Microsoft vägrar släppa spel på XBLA om releasen inte samkörs med andra plattformar. Släppa på XBLA först/samtidigt som alla andra format, eller inte alls alltså. Så på sätt och vis kan jag förstå att man valt att vänta om det nu är så (visserligen har det släppts en version till mobila plattformar, men det kanske inte är riktigt samma?)

    Anyhow, håller med dig. Peppen dog en del när man fick vänta så länge. Ser ändå lite fram emot release på xbla. Hoppas det blir bra :)

    • Låter inte helt omöjligt att det är så. Microsoft är ju halvkända för att vara obstinata. Ändå så avviker dom ju från det allt som oftast.. tex Torchlight gick ju bra att släppa på Live Arcade mer än 6 månader efter PC-releasen och det verkar ju ha klarat sig ändå.

      Jag kan dock hålla med om att det är förståeligt ur strategisk synvinkel för utvecklarna, det som stör mig är väl mest att man inte körde med raka rör från början. Man gick ut med releasedatum för PC osv.. sen har dom varit ruggigt dåliga på info till alla som förbeställt på forumet osv. Så det blev lite känslan av att PC-kunderna var oviktiga.

      Har spelat mobil-versionen lite och det är ju rätt kul spel. Vet inte hur det skiljer sig från ”stor”-versionen men det kommer säkert vara skoj på nya plattformarna med.

      Kanske till och med köper det någon gång i framtiden igen om andan faller och tiden lagt sin förlåtande hand över det här året… men peppen jag kände för spelet är iaf död :)

  2. Jag förstår dig. Man tröttnar och börjar peppa inför annat istället. (Än har jag inte släppt hoppet om Thi4f)

    Men jag förstår spelutvecklarna också. Det känns som om de har en poäng med att piratkopieringen kan förstöra om de inte släpper till alla plattformar samtidigt. *Yarrrr*

    Jag tycker det är konstigt att olika plattformar ibland har olika releasedatum.

    • Vanligast iaf när det gäller PC-konsol tror jag är att man bara tänkt göra till en specifik plattform.. sen när det går bra så vill man bredda.

      När det gäller konsoll-konsoll och olika datum så är det väl att dom betalar för tidsexclusivitet.

      O när det gäller piratkopiering och förstörelse så får jag ta upp Torchlight igen… det spelet hade dessutom inte ens Multiplayer så borde varit riktigt piratvänligt men har ändå sålt bra på PC och senare även på XBLA.

  3. Känner igen det här så väl. Jag har väldigt lite tolerans för sånt här, och önskar utgivare kunde avstå från att sätta datum tills de vet att det kommer hållas. Datum sätts alldeles, alldeles för lätt som det är idag. Utannonsera spelet ungefär kring vad du tror är 6 månader innan release, ange datum när spelet i stort sett är klart (kanske en månad innan release).

    • Ja jag håller med dig. Vill dom att vi ska vara med och betala utvecklingstiden så får dom väl köra med raka rör och betalbeta precis som Minecraft eller Frozen Synapse.. hellre det än säga att det ska vara klart vid ett datum som är hämtat ur luften.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>