Årets Överraskning och Besvikelse

Det känns spännande att få börja årets spel-bloggandet med de dubbla kategorierna kring årets spel och årets besvikelse. Det är ju två kategorier där det kan skilja sig rejält mellan åsikterna folk har så det ska bli kul att läsa vad andra sätter upp för spel idag. Men utan vidare dösnack så går vi in på vad jag har blivit mest överraskad respektive besviken på i år.

Årets Besvikelse: L.A. Noire

Jag vill egentligen inte skriva L.A. Noire som årets besvikelse eftersom jag någonstans ändå vill att det ska ha varit så grymt bra som jag hoppades på när jag började läsa information om det. Ett öppet spel med tungt fokus på story och detektivarbete. Allt jobb de gjorde med Motion Capture av skådespelarnas minspel borgade för att vi äntligen skulle få levande dialoger och det skulle bli spelversionen av alla coola deckarserier vi ser på TV.

Men verkligheten blev en annan även om jag de första timmarna i spelet försökte fokusera på de aspekter jag gillade. För det finns bra saker i L.A. Noire. Tyvärr finns det även en hel massa dåligt och såhär efteråt känns det uppenbart att utvecklarna fokuserat på helt fel saker. Dialogerna såg iofs bra ut men de var rätt kasst skrivna och kändes aldrig naturliga och flytande. Meningarna kändes ofta ihopsatta mening för mening utan inlevelse och förhören förvandlades från samtal till ren spelmekanik där en mening kunde följas av en replik som knappt hade något med första meningen att göra. I klassiskt Rockstar manér så kändes huvudpersonen Cole klumpig att styra och och den enorma tid man lagt på att rekonstruera ett tidsenligt L.A. borde lagts på att fylla det med liv istället. Nu blev det en kuliss som man alltsom oftast hoppade över att uppleva. Vad är poängen med en öppen värld om det inte finns något i den att upptäcka? Synd säger jag. Mer om mina uppleverser i L.A. Noire finns här och här.

Framtiden ser mörk ut för Cole Phelps

Framtiden ser mörk ut för Cole Phelps

 

Årets överraskning: Dead Island

Ja ni läste rätt. Det där buggiga halvfärdiga och skandalomsusade spelet med dessa evigt uttjatade zombier är den största överraskningen för mig i år. Efter den omtalade teasertrailern skrev jag av Dead Island direkt och allt jag läste om det förstärkte bara känslan av att det var en tom men skramlande tunna. Konceptet med zombieslakt är ju inte direkt nytt och det kändes mest som om utvecklarna själva försökte skapa en hype kring det. Hursomhelst satt jag ändå där med ett ex av spelet en dag och ve o fasa. Det innehöll ju mer än bara Zombieslakt. Där fanns ju RPG-momenten som saknades i tex Left4dead-spelen och i god survivoranda så fick man dessutom samla på sig massa skräp och bygga nya fräsiga vapen. Lite i stil med Dead Rising fast utan de motbjudande jobbiga upplägget. Här var närvaron betydligt starkare och en del har till och med jämfört det med Fallout-spelen (fast riktigt så långt vill inte jag gå).

Men även om spelet ”smalnar” av lite längre in så är det äkta utforskarglädje att gå runt och leta användbara vapen och göra lite olika questar i den ändå rätt öppna och vackra semesterorten. Bara krocken som blir av att knalla omkring på värsta paradisplatsen och sen slåss för livet med slemmiga odöda är effektfull. Spelet stödjer multiplayer co-op men jag spelar själv. Då blir det mer survivor och mindre actionröj.

Visst stämmer all kritiken ang buggar och problem och halvfärdiga dialoger osv men jag har länge hoppats på ett zombiespel med den rätta känslan och Dead Island är det närmsta som jag hittat hittills.
Från att ha varit helt ointressant i min bok så gick Dead Island över till att vara ett spel jag ser fram emot nästa gång jag kan sätta mig med. Ett tips är dessutom att även den som spelar på PC använder handkontroll då man kan använda den analoga stridsstyrningen vilket höjer spelvärdet rejält.

 

Åk på Zombiesafari med Apollo solresor!

Åk på Zombiesafari med Apollo solresor!

Nu när ni läst och förfasats över mina val i dessa kategorier så får ni gå in och läsa någon av följande bloggar istället. Några av dem kommer säkert vara inne på samma spår som dig istället.


 

Bookmark the permalink.

22 Comments

  1. Att du skulle ha L.A. Noire på den där platsen kändes ganska klart :P Jag hade inga förväntningar på det spelet och hade kul när jag spelade. Verkar ha varit ganska ensam om det ändå :D (jag räknar alltså inte med de som tokhyllade det, för så bra är det inte alls).

    Intressant överraskning! Den kunde jag inte förutspå :) Mycket nyfiken på Dead Island, zombiespelsälskare som jag är… men det har fått hamna lite längre ner på prioritetslistan. Du knuffade härmed upp det en bit ;D

    • Hehe nej iom att du läst mina tidigare inlägg så kunde du säkert se L.A. Noire komma lång väg :)

      Jag gillar ju med Zombies men trodde inte alls på Dead Island från början. Men kan man ha överseende med teknikfelen så tycker jag att det levererar.

  2. Din scriptkod för länkningen är felaktig. Ta bort de inre citattecknen.

  3. Två spel jag inte har spelat, men jag blev oxå besviken på LA Noire bara av att läsa vad det handlade om så helt klart ett bra val! Rockstar var bättre som DMA Design, även om North inte ligger bakom just LA Noire, men det känns som att jag tröttnade på deras spel efter GTA3. Får se vad Max Payne kan erbjuda, men jag har inga som helst förhoppningar.

    • Jag gillade ju iofs Red Dead Redemption men i övrigt har jag inte fastnat för Rockstars senare verk så jag var väl kanske optimist som trodde så mycket på L.A. Noire. Max Payne 3 hade jag hellre sett Remedy göra.

  4. Dead Island ligger fortfarande i min skämshög, men det kommer nog få prioriteras upp baserat på hur mycket folk har pratat sig varma om det. Trailern var lovande, men det hamnade på min backburner av någon anledning (antagligen hade jag fullt upp med Dark Souls).

    LA Noire, ja. Well. Jag kan bara hålla med. Det fick bli min ‘runner up’ i besvikelse i år.

  5. Själv hade jag inte sett så mycket av LA Noire innan det kom, så jag blev oerhört glatt överraskad och tyckte att det var riktigt bra. Kan bero på att jag är en sådan sucker för noir-film och den tidsperioden i stort som jag tycker att Rockstar/Bondi lyckades mycket bra med att förmedla.

    Dead Island ligger i mitt ”måste köpas snart”-fack. Hoppas snart kommer så snart som möjligt!

    • Jo jag är ju ingen stor Noir-fantast i övrigt heller… det var deckardelen jag hoppades på och som jag blev besviken på. Dom hade ju gjort klart bättre jobb på att ”klä upp” spelet än dom gjort på själva spelandet i min mening. Men det var ju ett helt ok spel.. bara inte alls det jag trodde det skulle vara :)

  6. Jag försökte ta tag i Dead Island med det trollband aldrig. Inte ens nära. Fast jag upplevde också lite samma känsla att vandra omkring i vad som var ett paradis förvandlats till helvetet på jorden. Zombierna va trots allt skräckinjagande, men kunde inte se över alla problem och ofärdigheter och gav upp redan efter några timmar.

    • Jag kan iofs förstå dig ang Dead Island. Jag misstänker att jag ibland är alldeles för överseende med tekniska/arbets-missar. Jag stör mig ofantligt mycket mer på ett dåligt designval än på buggar och missar.

  7. Pingback: GOTY 2011: Årets överraskningar och besvikelser. « Peter Ahonen

  8. Ähh, jag gillade L.A Noire och jag hade enorma förväntningar på det. Utöver att det var helt jävla omöjligt att förutspå Coles utbrott vid ”doubt” eller ”lie” så var det ändå sjukt snygg upplagt med absolut alla storyarcs som sträckte sig över flera uppdrag!

    • Roligt att höra av någon som tyckte att L.A. Noire levde upp till förhoppningarna. Coles utflippade svar kastade tyvärr ut mig från känslan av att ha ett samtal igång varje gång. Det kändes inte som han betedde sig som jag ville. Storyn var dock det som räddade LAN från att vara ett riktigt dåligt spel. Dom skulle dock kortat av spelet och skalat bort allt lullull som gjorde att man han glömma bort storyn… tycker jag :)

  9. Tror att L.A. Noire aldrig skulle kunnat bli min besvikelse av den enkla anledningen att jag aldrig haft några förhoppningar på det spelet. Folk verkar tro att alla spel kommer vara perfekta bara för att det finns en Rockstar-logo på fodralet. Däremot så tänker jag testa spelet. Vet att det ska gå att låna från vårt bibliotek. Jag tänker helt enkelt ge det en chans. :)

    • Jag är inget Rockstar-fan direkt. Förutom Red dead Redemption så har jag inte spelat något Rockstarspel sen Grand Theft Auto 2.. dvs inte något av 3D-spelen. Provade GTAIII någon timme men fastnade inte.

      Min hype byggde på att jag är en sucker för deckarserier på TV och att klipp och trailers mest fokuserade på prat och levande karaktärsuttryck så jag hoppades på en Deckarserie i Spelformat. Så var det inte.. Dialogerna som jag trodde skulle vara i fokus i spelet funkade aldrig.

      Men ge det en chans. Har man inte samma förhoppningar som jag gick in med så kan det säkert uppskattas mer.

  10. Pingback: Årets överraskning och besvikelse | Spelvärldspareringar

  11. Fint inlägg, blir mer och mer sugen på att ta tag i Dead Island! Roligt att meningarna verkar gå så mycket isär angående L.A. Noire också! =)

  12. Är nog många som blivit besvikna av LA Noire, och med all rätt vad jag läst och hört. Förhoppningsvis kommer de använda motion capture av ansikten till nåt annat projekt som är lite mer polerat.

    Dead Island som årets överraskning fick mig att höja lite på ögonbrynen. Har inte spelat det själv men kommer ihåg en period vid dess release då det ramlade in nyheter om den ena buggen efter den andra. Fast det var ju ett tag sen och om man spelar det efter patcharna så skulle det funka för nog är det ett bra koncept om nåt. Semesterö + zombies skulle jag gärna se på stora duken.

  13. Pingback: Årets Spel 2011 – Årets överraskning och årets besvikelse « Spelkänsla

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>