Årets bästa grafik.

Jag försökte länge och väl hitta ett lite roligare och kanske mer oväntat spel att utnämna till den här titeln men efter att flera valde det till årets besvikelse igår och bland annat hänvisade till grafiken så känns det lite roligare att utse Battlefield 3 till Årets bästa grafik!

Nu kanske ni skruvar lite på er där i era skrivbordsstolar men i så fall är det för att ni har spelat det på konsoller eller gamla datorer. Jag vet.. för jag spelar själv på en gammal dator som tvingas använda sig av en blandning av Low/Medium i grafikinställningarna för att inte ska bli ospelbart. Vad jag förstått på jämförelser kan de inställningar jag spelar med jämföras med hur det ser ut på konsollerna och då kan jag väl erkänna att jag iofs tycker det ser helt ok ut men inte att det skulle vara årets snyggaste.

Men(!) jag har också haft nöjet att se Battlefield 3 spelas på en monstermaskin till PC där det flöt bra på Ultra High inställningar och då finns det inget annat att säga än att det var sjukt snyggt. Därmed menar jag att det är gammal hårdvara som håller ner hur vi upplever spelet och inte spelet i sig. Har man rätt utrustning så blir det större njutning helt enkelt. Lugn.. jag pratar fortfarande om Battlefield 3 och inget annat. Ska jag klaga på något så är det att det verkar gått inflation i lensflares hos Dice. Det kan såklart se flashigt ut en stund men blir snabbt lite tröttsamt.

Men lika tekniskt briljant som jag tycker att den visuella festen är i det svenskproducerade slagfältet, lika oinspirerad är dess design. Kanske inte konstigt när man vill se realistiska ut men likvärt något som gör att jag vill ge en plats i det här inlägget till en:

Runner-up: Alice Madness Returns

När det gäller Madness Returns så är det såklart precis det omvända som gäller. Tekniskt sett så är grafiken inte alls speciellt bra (Förutom årets snyggaste hår) men i gengäld har man designat en eller till och med flera världar som är som godis för den lagom skruvade att titta på. Tyvärr var spelet roligare att se än att spela och även om jag gjorde rätt som inte spelade längre så grämer det mig att jag inte fick se resten.

Styrkan sitter i håret

Styrkan sitter i håret

 

 

Bookmark the permalink.

18 Comments

  1. Precis de spelen som jag valde. =)

  2. Oj, det missade jag att några hade klagat på grafiken i BF3. Måste varit nedklockade konsoler de satt på eller nått :P Gillar din Runner up, riktigt vackert! ;)

    • Jo det var spelkrigarna och tror jag såg iaf 2 till som anmärkte på grafiken. Alla konsollspelare såklart.

      Ja Madness Returns var visuellt mest intressant i år.

  3. Alice: Madness Returns kan jag definitivt ställa mig bakom, och det var nära att få plats två hos mig också. Jag gillar verkligen den grafiska stilen i det. Surrealistiskt skruvat och välgenomfört. Ibland bländande vackert. Men som du skriver, inte särskilt ‘tekniskt’ bra alltid, mer estetiskt vackert.

    • Jo designmässigt så var ju AMR betydligt roligare än BF3 egentligen. Det var ett spel jag verkligen gillade att titta på och jag önskar att jag inte var så uttråkad av själva mekaniken så jag kunde få uppleva resten.

  4. Jag föredrar helt klart spännande estetik före teknisk briljans. Hellre en fantasivärld än nåt som ska härma en verklighet vi ser dagligen. Kan därför inte riktigt imponeras av dessa spel som Battlefield 3 som sägs vara så snygga. Jag ser bara tråk :D

    • Jag tycker båda typerna fyller sin funktion inom sitt respektive område. Jag hade inte velat att BF3 såg lika skruvat ut om Alice men i det spelet så är det en fröjd att titta på :)

    • Jag håller med Ina. Jag är mer för spännande art direction och koncept än ren realism och tekniskt snygga spel. Kul att du har med ett av varje bland dina två!

  5. Pingback: GOTY 2011: Årets bästa grafik. « Peter Ahonen

  6. Tekniskt sett är det ett kanonspel. Men i övrigt. Nej ush, håller med Ina, det ska vara lite känsla bakom det hela. Förstår valet dock och gränsen mellan teknik och design är väl ganska hårfin.

  7. Pingback: Årets Spel 2011 – Årets bästa grafik « Spelkänsla

  8. Man kan göra realtistisk grafik men ändå ha en känsla i världen som är en tydlig och intressant identitet. Battlefield 3 har inget av det. Därför blir jag inte sådär jätteimponerad även av högupplösta PC-skärmdumpar och filmer. Tycker Crysis 1 på konsol är snyggare än BF3 PC just på grund av tydligare identitet och känsla för en snygg bild.

    • Iofs tycker jag inte att skärmdumpar och videoklipp någonsin lyckas förmedla hur det faktiskt ser ut när man sitter framför. Sen är det ju mer som spelar in. Det är en betydande skillnad bara jag växlar skärm hemma tex.

      Har inte provat Crysis 1 på konsollen. Finns inget demo och känner inte för att köpa det igen :) Men om jag kollar skärmdumpar och högupplöst video så håller jag väl bara helt enkelt inte med dig :) Svårt att se vad som ger Crysis en identitet eller känsla heller förutom att ön ser lite väl ren och kulissliknande ut. Smaken är olika som tur är.

  9. När jag första gången stegade ut i parken i Paris, Operation Metro-kartan i BF3, häpnade jag av hur jag levde in mig i miljön. För det kändes som jag befann verkligen berfann mig mitt i Paris, under ett rasande krig. Jag tycker DICE lyckas göra kartorna mycket levande och med känsla och det är i Multiplayer. Där man kanske inte riktigt fokuserar på det alltid, men i BF3 tycker jag det griper tag i en. Miljöerna tillsammans med det lika fantastiska ljudet ger identitet och känsla.

    Hur det är i singleplayer kan jag inte svara på, då jag spelat ytterst lite. Typ första uppdraget bara.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>