Årets Spelvärld

I spel precis som i andra kulturyttringar som till exempel film eller litteratur så är miljön där historien utspelar sig en viktig komponent för inlevelsen. Det kräver såklart att man ger världen eller miljön (eng setting) ett eget liv och en betydelse för upplevelsen. Tänk Sagan om Ringen, där ges miljön och världen riktigt stor plats och är aldrig bara en passiv kuliss för handlingen.

Hur världen behandlas inom spel är ofta en helt annan femma men ibland så lyckas man göra spelvärldar som blir en viktig komponent i den upplevelse man vill förmedla. Ta till exempel semesterparadiset i Dead Island, varför springa runt i massa trånga mörka gränder där man förväntar sig zombies runt varje hörn när man istället kan vandra runt på en solig strand och få en mental krock varje gång det springer fram en badshortsklädd döing mot en. Eller de mörka stadsmiljöerna med den kliniska ytan och de skitiga bakgatorna i Deus Ex Human Revolution som skvallrar om att vi trots massa förbättrande teknologi kanske inte går en ljus och vacker framtid till mötes.

Men i år finns det egentligen bara ett spel jag spelat där världen inte bara är en viktig del av upplevelsen utan faktiskt är den stora stjärnan. Jag pratar naturligtvis om The Elder Scrolls V: Skyrim. Det är inte karaktärssystemet som är grejen, det är inte heller de stela NPCerna eller den lite krystade storyn som är grejen med stort G i Skyrim. Det är det stora vackra och spännande landskapet. De snötäckta bergen med sina ruiner och de forsande floderna som kantas av allsköns grottor och överallt berättas en liten del av den stora värld man lever i när man spelar. Glöm inte att det också är den enda spelvärld som bjuder på flygande mammutar och drakar som flygerbaklänges. Allt spelar in i den glädje det är att vandra runt i det karga vikingalandet. Jag vill ge ett tack till Bethesda för att de inte valt att gå på den Warcraft-inspirerande designen med gälla färger, svulstigt dimensionerade rustningar och allt det andra serieliknande färgfestandet. Kallt, grått, tråkigt och i sammanhanget naturligt är det i Skyrim. Precis som det bör vara.

Frågan är om jag någonsin kommer uppleva allt som finns att se och göra i Skyrim men jag längtar efter att få fortsätta försöka.

Ska jag gå dit eller bara stå och titta?

Ska jag gå dit eller bara stå och titta?

En god runner-up i den här kategorin är såklart Minecraft. Världen i Minecraft kanske inte känns lika levande och intressant som den i Skyrim men det tar den igen med att den låter mig skapa den helt själv. Både in-game där man kan bygga om allt hur man vill och redan i worldbuildern där man kan ställa in parametrar för att bestämma vad för typ av sandlåda man vill leka i.

Bookmark the permalink.

5 Comments

  1. Pingback: Årets Spel 2011 – Årets spelvärld/universum « Spelkänsla

  2. Pingback: GOTY 2011: Årets spelvärld « Peter Ahonen

  3. Skyrim nåt inte upp till toppen för min del (blir nerpetad av bland annat Old World Blues) men jag är trots allt väldigt kär i Skyrim och allt annat i Elder Scrolls. Det är ett imponerande universum Bethesda byggt upp.

    • Generell gillar jag ju Fantasy bättre så Skyrim fick ett litet försprång direkt där :)

      Jag har inte tagit mig an några DLC till F:NV än. Har inte tagit mig igenom grundspelet än. Gillade det men det kanske kändes lite för Fallout 3 för mig på många sätt. Skyrim kändes fräschare och jag känner mig mer närvarande i den världen. När jag tagit mig igenom FNV orginal så ska jag skaffa OWB.. hört mycket gott om det.

  4. Bra skrivet! Ugh, det hade verkligen förstört världen i Skyrim om den såg ut som WoW, väldigt glad att den inte gör det. Problemet är att på långt håll ser Skyrim sjukt snyggt ut men så fort man kollar ner på sina fötter är marken otroligt ful. Var nog det som fällde det för mig. Jag vill kunna ha kvar illusionen av att jag är i den världen utan att en sak som texturer ska ge mig en spark från verkligheten. Men det är saker man får tåla om man vill ha den öppnaste världen jag upplevt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>