Årets näst bästa spel

Efter att ha fått fundera lite och haft lite hårklyverier inför placeringen av de tidigare platserna på listan så har turen nu kommit till de valen som varit självklara hela vägen. Det jag tycker är årets näst bästa spel är ett spel jag från början avfärdade och inte kände något sug efter alls. Ryktet sa att det var extremt svårt och då är det antagligen inget för mig. Men allteftersom hintades det om att det ändå bjöd på en upplevelse som inget annat spel bjöd på. Då är det något för mig. Jag pratar om Dark Souls.

Dark Souls har ju nämts flera gånger på andra bloggar under den här månaden så ni vet säkert redan vad det är för typ av spel. Det som fascinerar mig så stark med Dark Souls är det att det på pappret ger sken av att vara ett standard RPG. Klassisk Fantasy med religion, magi riddare och monster i borgar och andra otrevliga miljöer. Att det är svårare än genomsnitts RPG-et är den enda skillnaden som är lätt att sätta fingret på. Men egentligen är just den skillnaden oviktig tror jag. Att det är svårt är inte magin. Magin är osäkerheten.

Det Dark Souls gör så väl är nämligen att man trots vanliga ingridienser har serverat ett spel som vi inte känner igen. Man bryter helt enkelt med alla konventioner kring hur ett Fantasy-RPG ska vara. Ta bara en sådan sak som att man börjar spelet död. Det är osäkerheten på vad spelet kan bjuda på som gör att man aldrig känner sig trygg, men också det som gör att det blir en upplevelse utöver det vanliga.

Känslan jag har fått av Dark Souls påminner starkt om känslan jag fick när jag började se på asiatiska skräckfilmer. Det var spöken och monster precis som i våra västerländska filmer, men man hade helt andra strukturer i gestaltningen och berättartekniken i de asiatiska filmerna. Man kände inte igen sig i dem… och det gör man inte i Dark Souls heller. Jag vet helt enkelt inte alls vad som kommer hända när jag öppnar en dörr, går ner för en trappa, går runt ett hörn osv… Och jag älskar det.

Förutom det så är ju spelet riktigt snyggt och väldigt omfattande. Världen som man spelar i är både vacker och mörkt olycksbådande. Spelet är överhuvudtaget extremt stämningsfullt med ljud och allt. Jag kommer njuta/lida av Dark Souls länge. Därför är det årets näst bästa spel.

Bookmark the permalink.

8 Comments

  1. AAARRRGGGGHHHH! Jag är också helt besatt av Asiatiska skräck och fantasivarelser. Man blir lika förvånad eller chockad varje gång av stämningen och upplägget för det är så oväntat och inte alls likt vår kultur.

    Jag tror däremot inte att jag skulle klara av svårighetsgraden i detta spel. Jag vet när jag ska backa sakta och gå vidare till något lite lättare.

    • Jag tycker nog ändå att du ska ge det ett test. Jag var också på väg att strunta i det pga svårighetsgraden men idag är jag glad att jag inte gjorde det.

      Sen svårt och svårt… jag vet inte om det är så svårt egentligen.. Det är bara att spelet inte hjälper en alls.. men när man väl lärt sig hur man ska göra vissa saker så brukar det vara lätt.

  2. Pingback: Årets Spel 2011 – Årets 2:a bästa spel « Spelkänsla

  3. Pingback: Årets 2:a bästa spel | Spelvärldspareringar

  4. Intressant beskrivning av spelet. Har inte spelat det själv, men jag tror att du mycket väl kan ha satt fingret på exakt vad det är som gör det så speciellt (som folk säger att det är). Jag ska definitivt skaffa det här så småningom. :)

    • Tycker jag låter som en bra ide. Hoppas du kommer gilla det när det är dags.

      Och ja.. svårt kan man ju få dom flesta spel att bli.. men det är just att man inte känner igen sig i spelet som gör det så spännande.. och otäckt :)

  5. Pingback: Goty 2011: Årets näst bästa spel « Peter Ahonen

  6. Pingback: GOTY 2011 – Årets Näst Bästa Spel « Slash Double Jump

Lämna ett svar till Sebastian Åkerberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>